Teaching Excellence biedt krachtige leerstrategieën die zijn ontworpen om zowel leraren als studenten te ondersteunen bij het maximaliseren van hun leerpotentieel. Het programma, ontwikkeld door Kate Benson en Richard Bandler, combineert inzichten uit Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) met onderwijsmethoden om optimale leerresultaten te bereiken. Deze strategieën zijn niet alleen effectief voor traditionele academische leerprocessen, maar helpen ook bij het ontwikkelen van vaardigheden die nuttig zijn voor levenslang leren.
Een van de kernprincipes van Teaching Excellence is het begrijpen en toepassen van verschillende manieren van leren. Niet elk kind of volwassene leert op dezelfde manier. Teaching Excellence geeft je de middelen om deze verschillende manieren van leren te identificeren en daarop in te spelen. Dit betekent dat wat je wil leren op meerdere manieren wordt aangeboden, zodat je de kans krijgt om op je eigen manier te leren. Dit verhoogt de effectiviteit van het leren aanzienlijk, omdat het aansluit bij jouw natuurlijke voorkeuren.
Daarnaast moedigt Teaching Excellence het gebruik van ‘chunking’ aan, een strategie waarbij informatie in kleine, behapbare stukken wordt gepresenteerd. In plaats van overweldigd te worden door een grote hoeveelheid informatie, leren studenten om deze op te delen in kleinere delen, die gemakkelijker te verwerken en te onthouden zijn. Dit bevordert niet alleen de retentie van kennis, maar maakt het ook eenvoudiger om complexe concepten te begrijpen.
Een ander belangrijk aspect van Teaching Excellence is de focus op positieve overtuigingen en zelfvertrouwen. Door middel van NLP-technieken leren studenten hun gedachten en gevoelens beter te begrijpen en te beheersen. Dit helpt hen om negatieve overtuigingen, zoals "ik kan dit niet" of "dit is te moeilijk", te vervangen door positieve overtuigingen. Het resultaat is dat leerlingen met meer zelfvertrouwen en motivatie aan hun leerproces beginnen, wat een directe invloed heeft op hun prestaties en hun vermogen om door te zetten bij uitdagingen.
Het programma bevordert ook actieve leerstrategieën, waarbij studenten niet passief naar informatie luisteren, maar actief betrokken zijn bij het leerproces. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze meedoen aan interactieve oefeningen, problemen oplossen in groepsverband, of experimenten uitvoeren. Actief leren helpt bij het diepere begrip van de stof en maakt het makkelijker om kennis toe te passen in verschillende contexten. Bovendien zorgt deze actieve betrokkenheid ervoor dat leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces, wat essentieel is voor succes op de lange termijn.
Een andere krachtige strategie die binnen Teaching Excellence wordt aangemoedigd, is het gebruik van visualisatie. Hierbij worden leerlingen aangemoedigd om mentale beelden te creëren van de concepten die ze leren. Deze techniek helpt niet alleen om informatie beter te onthouden, maar verbetert ook het probleemoplossend vermogen, omdat het studenten in staat stelt om creatieve oplossingen te visualiseren voordat ze deze in de praktijk brengen.
Ten slotte helpt Teaching Excellence bij het ontwikkelen van een groeimindset, een concept dat steeds meer aandacht krijgt in het onderwijs. Studenten leren dat intelligentie en vaardigheden niet vaststaan, maar dat ze kunnen groeien door inzet en doorzettingsvermogen. Deze mindset zorgt ervoor dat studenten uitdagingen met een positieve houding tegemoet treden, omdat ze weten dat ze kunnen verbeteren en groeien, ongeacht hun startpunt.
NLP Kind is een initiatief van:
(c) 2024 TIOUW.com BV
Binderij 7-L, 1186 ZH Amstelveen, Nederland
joost@tiouw.com
App "connect" naar: 31613564355 (Whatsapp)
KVK: 05076640